Today we take a look at the musical "kitchen" of Frank Farian during the 1970s. This was the heyday of the disco style and the so-called "analogue" sound. It was then that the developers of sound recording equipment managed to bring its quality to perfection, which allowed sound producers and musicians to embody their ideas with virtually no restrictions.
At the same time, the process of professional sound recording itself was still very expensive, therefore, as a rule, the most worthy candidates were allowed to work in the most prestigious and best-equipped studios. These were people with extensive experience, solid musical and even engineering training. Record label bosses tried not to throw money away and were especially scrupulous in recruiting.
Frank Farian began his professional career as a performer and musician in 1962, and by the time Hans Blume, the head of the West Berlin HANSA Records, suggested that he concentrate on producing, he already had a good school of work in show business and recording industry.
Farian recruited a team of talented musicians, among whom were such names as Garry Unwin (future producer of the "queen of space disco" D.D. Jackson), Keyth Forsey (known for his work with Giorgio Moroder, Donna Summer, Billy Idol, etc.), Michael Cretu (future Sandra's producer and creator of the ENIGMA project) and many others...
Of course, a very important factor was the quality of the equipment of the studios where the recording was made, as well as the qualifications of the technical staff. Before building his own studio, Farian used for his first projects the then very famous Union Studios in Munich, Europasound Studio in Offenbach, a suburb of Frankfurt, and HANSA Tonstudios in West Berlin.
The center of the "universe" in the best German studios then was the legendary 32-channel tape recorder M15a manufactured by AEG-TELEFUNKEN. It was with the help of this machine, stuffed with high-precision kinematics and advanced electronics, that the so-called "source codes" were recorded - separately sounding voices of soloists and instrumental parts. Later, a multi-channel soundtrack was passed through a mixing console and reduced to a standard two-channel stereo (as a rule, to tape recorders of the Swiss company Studer). By the way, competent mixing in sound recording is one of the decisive processes on which the final result directly depends. There are entire sound engineering schools that have their own developments in the very difficult science of forming a sound palette.
The studio team that worked with Frank Farian for the Boney M. project managed to find their own exclusive sound that continues to amaze and delight even after many decades.
Сегодня мы заглянем на музыкальную "кухню" Фрэнка Фариана периода 1970-х. Это было время расцвета стиля disco и так называемого "аналогового" звука. Именно тогда разработчики студийной аудиотехники сумели довести её качество до совершенства, что позволяло саунд-продюсерам и музыкантам воплощать свои задумки практически без ограничений.
При этом сам процесс профессиональной звукозаписи был всё ещё весьма дорогостоящим, поэтому к работе в престижных и самых оснащённых студиях допускались, как правило, наиболее достойные кандидаты. Это были люди с большим опытом, солидной музыкальной и даже инженерной подготовкой. Боссы рекорд-лэйблов старались не бросать деньги на ветер и были особенно щепетильны в подборе персонала.
Фрэнк Фариан начал профессиональную карьеру исполнителя и музыканта в 1962 году, и к тому моменту, когда шеф западноберлинской HANSA Records Ханс Блюмэ (Hans Blume) предложил ему сконцентрироваться на продюсерской деятельности, уже имел за плечами хорошую школу работы в шоу-бизнесе и звукозаписывающей индустрии.
Фариан набрал команду талантливых музыкантов, среди которых были такие имена как Garry Unwin (будущий продюсер "королевы космического disco" D.D.Jackson), Keyth Forsey (известен своими работами с Giorgio Moroder, Donna Summer, Billy Idol и др.), Michael Cretu (будущий продюсер Sandra и создатель проекта ENIGMA) и многие другие...
Конечно, очень важным фактором было качество оснащения студий, где производилась запись, а также квалификация технического персонала. До постройки собственной студии Фариан использовал для своих первых проектов очень известные в то время Union Studios в Мюнхене, Europasound Studio в пригороде Франкфурта Оффенбахе и HANSA Tonstudios в Западном Берлине.
Центром "вселенной" в лучших германских студиях тогда был легендарный 32-канальный магнитофон M15a производства компании AEG-TELEFUNKEN. Именно с помощью этой машины, нашпигованной высокопрецизионной кинематикой и продвинутой электроникой, осуществлялась запись так называемых "исходников" - раздельно звучащих голосов солистов и инструментальных партий. Уже потом многоканальная фонограмма пропускалась через микшерный пульт и сводилась в стандартное двухканальное стерео (как правило, на магнитофоны марки Studer). Кстати, грамотное сведение в звукозаписи - это один из решающих процессов, от которого напрямую зависит конечный результат. Существуют целые звукорежиссёрские школы, имеющие собственные наработки в весьма непростой науке формирования звуковой палитры.
Студийная команда, работавшая с Фрэнком Фарианом для проекта Boney M, сумела найти свой эксклюзивный саунд, который продолжает удивлять и восхищать даже спустя многие десятилетия.
фото:
1.студийная команда Фрэнка Фариана (1979)
2-5.студийный магнитофон TELEFUNKEN 15a
видео:
Liz Mitchell & Frank Farian в студии Europasound в Оффенбахе (1979). Репортаж французской службы теленовостей TF 1.
Комментариев нет:
Отправить комментарий