пятница, 8 октября 2021 г.

40th anniversary of Boney M.'s cult album "Boonoonoonoos" / 40-летний юбилей культового альбома Boney M. "Boonoonoonoos"










In the fall of 1981, the most expensive and ambitious album in the history of the recording industry in West Germany was released. The Boney M. group, which achieved the status of an international pop phenomenon, was preparing to meet the new decade with a radically updated image and move away from the stereotype of a purely entertainment project. Producer Frank Farian made great efforts to bring the new work to a qualitatively different level. In order to achieve these goals, huge funds were invested in the refurbishment of the complex "FAR Studios" owned by Frank Farian, as well as in the lease of a number of high-class recording studios around the world (including London's Abbey Road).
Conceptually, the super-album "Boonoonoonoos" in some places was somewhat reminiscent of the pretentious works of Pink Floyd with their historical and political subtext. However, Boney M. nevertheless remained, first of all, a commercial pop project, so the management of the record label HANSA did not dare to completely break away from the realities of the mass market. The long search for a new style slowed down the band's active touring activities for almost a year and a half. All this time, Farian has been conjuring in the studio with a group of high-class musicians and sound engineers on an advanced sound, which, however, they quite succeeded. As a result of endless experiments, more than a dozen versions of the album were released in various editions and mixes (connoisseurs of Boney M.'s art claim that there were at least 14 of them!).
However, the fans of Boney M. were not unanimous in their assessment of this work. Those who were able to grasp Farian's pioneering ideas welcomed LP "Boonoonoonoos" well. Others, on the contrary, were disappointed with the loss of the "magic of the 70s". One way or another, the disco era was coming to an end, so it is unlikely that the preservation of the old style would allow making profits in the same volume. Today it is quite obvious that by changing the style of Boney M. Farian did the right thing, thereby ensuring more or less stable functioning of the project for the next 5 years. But many other disco stars of that time, lagging behind fashion or simply unable to offer something qualitatively new, had already ceased to exist by the beginning of the 80s.
Presented here is a new video version of the track "Don't Kill The World" from the album "Boonoonoonoos", which was also released as a standalone single, and reached N1 in Spain and South Africa. In Germany the song reached N12 and in the UK at N39.
Even exactly 40 years later, this "ecological anthem", recorded long before Michael Jackson's similar work "Earth Song", remains very relevant.

Осенью 1981 года вышел самый дорогой и амбициозный альбом в истории звукозаписывающей индустрии Западной Германии. Группа Boney M., добившаяся статуса международного поп-феномена, готовилась встретить новое десятилетие радикально обновлённым имиджем и отойти от стереотипа чисто развлекательного проекта. Продюсер Фрэнк Фариан (Frank Farian) предпринял большие усилия, чтобы новая работа получилась на качественно ином уровне. Ради достижения поставленных целей были вложены огромные средства в переоборудование принадлежащего Фрэнку Фариану комплекса "FAR Studios", а также в аренду лучших звукозаписывающих студий мира (включая лондонскую Abbey Road).
Концептуально суперальбом "Boonoonoonoos" местами чем-то напоминал претенциозные работы Pink Floyd с их историко-политическим подтекстом. Однако Boney M. всё-таки оставался, прежде всего, коммерческим поп-проектом, поэтому совсем отрываться от реалий массового рынка руководство рекорд-лэйбла HANSA не рискнуло. Долгий поиск нового стиля притормозил активную гастрольную деятельность коллектива почти на полтора года. Всё это время Фариан колдовал в студии вместе с группой высококлассных музыкантов и звукоинженеров над передовым саундом, что, впрочем, им вполне удалось. В результате бесконечных экспериментов было выпущено более десятка вариантов альбома в различных редакциях и микшировках (знатоки творчества Boney M. утверждают что их было не менее 14-ти!).
Однако фаны Boney M. оценили эту работу неоднозначно. Те, кто был в состоянии понять новаторские задумки Фариана, хорошо приняли "Boonoonoonoos". Другие, наоборот, были разочарованы утратой "магии 70-х". Так или иначе эпоха disco подходила к концу, поэтому вряд ли сохранение прежнего стиля позволило бы получать прибыли в прежнем объёме. Сегодня совершенно очевидно, что сменив стиль Boney M., Фариан поступил правильно, обеспечив тем самым более-менее стабильное функционирование проекта в последующие 5 лет. Но многие другие тогдашние диско-звёзды, отставшие от моды или просто неспособные предложить что-то качественно новое, к началу 80-х уже прекратили своё существование.
Представленная здесь новая видеоверсия трека "Don't Kill The World" с альбома "Boonoonoonoos", которая также была опубликована как отдельный сингл, достигла N1 в Испании и ЮАР. В Германии песня достигла N12, а в Великобритании N39.
Даже ровно 40 лет спустя этот "экологический гимн", записанный задолго до аналогичной работы Майкла Джексона "Earth Song", остаётся весьма актуальным.

(С) FFFclub

Комментариев нет: