среда, 8 ноября 2023 г.

How an inconspicuous German song from the early 70s became a big hit twice in the 20th and 21st centuries







In 1973, the German pop/rock band from Berlin Nighttrain (Heinz Huth, Horst Lippok, Jürgen Huth, Rolf Gurra, Wolfgang Fritsch) released a single called "Hallo Bimmelbahn". The song did not become a sensation and did not even hit the charts. At that time, no one could even think that she was destined to conquer the world twice, with an interval of more than 30 years. And the main “culprit” of this unusual story will be producer Frank Farian.
In the second half of the 1970s, Farian's project Boney M. became a huge hit all over the world. They went down in history as the kings of the glamorous disco era and almost every one of their songs became bestsellers. In 1979, Boney M. recorded the ballad "El Lute", a biographical saga about the "Spanish Robin Hood of the 20th century" Eleuterio Sanchez Rodriguez. The original was in English. Of course, the single immediately entered the European charts.
At that time, it was common practice in West Germany to make German-language cover versions of big international hits, which local artists performed on the popular TV show ZDF Hitparade. One such performer was Michael Holm, a star of the German pop scene. He really wanted to get permission from Farian to perform the German version of "El Lute" and waited a long time for the author's permission. As some experts in German show business say, in order to speed up the process, Holm offered Farian an “exchange” for a track from his catalog. The fact is that Holm co-wrote and co-produced the single "Hallo Bimmelbahn", in which Farian's team subsequently discovered the beginnings of a potential hit (however, Heinz and Jürgen Huth interpret this story somewhat differently). The exchange took place and soon discos around the world were shaking with a cover version called “Gotta Go Home” performed by Boney M. At the same time, the main part of the vocals was recorded by Farian himself...
In 2010, the American DJ duo from New York DUCK SAUCE, digging through music archives, discovered “Gotta Go Home” and decided to use a sample of Farian’s voice in their comic track called “Barbra Streisand”. According to the members of DUCK SAUCE, they managed to get permission from Frank. Suddenly the single became a worldwide dance hit. In a short time, more than 3 million copies were sold both on physical media and through online music services. Sony Music, which has the rights to distribute Farian's back catalogue, said it would demand compensation for the use of the Boney M track. There were reports in the press about an upcoming trial. What behind-the-scenes agreements were reached between the parties is not known for certain. However, at the beginning of 2011, Farian's record label MCI and Sony Music released a single and a remix album under the brand "Boney M. GOES CLUB" with their version of "Barbra Streisand", and also added the "original" from DUCK SAUCE as a bonus. A little later, an extended version was released in some countries on a double CD called Boney M. Ultimate 2.0 (a compilation of the classic hits of the Caribbean four + a collection of new remixes). The releases reached the top charts in several countries, including Poland, South Korea, France and Belgium.
After that, new cover versions of "Barbra Streisand" performed by other artists began to pour out of a cornucopia. However, no one was able to repeat the success of Boney M. and DUCK SAUCE. 

Как неприметная немецкая песня начала 1970-х дважды становилась большим международным хитом XX и XI века

В 1973-м году немецкая поп/рок группа из Берлина Nighttrain (Heinz Huth, Horst Lippok, Jürgen Huth, Rolf Gurra, Wolfgang Fritsch) выпустила сингл под названием "Hallo Bimmelbahn". Песня не стала сенсацией и даже не попала в чарты. В то время никто даже не мог подумать, что ей суждено дважды покорить мир с перерывом более чем в 30 лет. И главным "виновником" этой необычной истории станет продюсер Фрэнк Фариан.     
Во второй половине 1970-х проект Фариана Boney M. стал огромным хитом во всём мире. Они вошли в историю как короли гламурной эпохи диско и почти каждая их песня становилась бестселлером. В 1979-м Boney M. записали балладу "El Lute", биографическую сагу об "испанском Робин-Гуде XX века" Элеутерио Санчесе Родригесе. Оригинал был на английским языке. Разумеется, сингл моментально попал в европейские чарты.
В то время в Западной Германии было принято делать немецкоязычные кавер-версии больших международных хитов, с которыми местные артисты выступали в популярном телешоу ZDF Hitparade. Одним из таких исполнителей был Михаэль Хольм, звезда немецкой поп-сцены. Он очень хотел получить от Фариана разрешение на исполнение немецкой версии "El Lute" и долго ждал санкции автора. Как говорят некоторые знатоки немецкого шоу-бизнеса, ради ускорения процесса Хольм предложил Фариану "обмен" на какой-либо трек из его каталога. Дело в том, что Хольм был соавтором и сопродюсером сингла "Hallo Bimmelbahn", в котором команда Фариана впоследствии обнаружила зачатки потенциального хита (впрочем, Хайинц и Юрген Хут трактуют эту историю несколько иначе). Обмен состоялся и вскоре дискотеки по всему миру сотрясались от кавер-версии под названием "Gotta Go Home" в исполнении Boney M. При этом основную часть вокала записал сам Фариан...
В 2010-м году американский DJ-дуэт из Нью-Йорка DUCK SAUCE, копаясь в музыкальных архивах, обнаружил "Gotta Go Home" и решил использовать сэпл с голосом Фариана в своём шуточном треке под названием "Barbra Streisand". По словам участников DUCK SAUCE, им удалось получить разрешение у Фрэнка. Внезапно сингл стал мировым дэнс-хитом. За короткое время было продано более 3-х миллионов копий как на физических носителях, так и через сетевые музыкальные сервисы. Sony Music, которая имеет права на распространение бэк-каталога Фариана, заявила, что потребует компенсацию за использование трека Boney M. В прессе появились сообщения о грядущем судебном процессе. Какие закулисные договорённости были достигнуты между сторонами, доподлинно неизвестно. Однако в начале 2011-го рекорд-лэйбл Фариана MCI и Sony Music выпустили сингл и ремикс-альбом под маркой "Boney M. GOES CLUB" со своей версией "Barbra Streisand", а также в качестве бонуса добавили "оригинал" от DUCK SAUCE. Чуть позже в некоторых странах вышла расширенная версия на двойном CD под названием Boney M. Ultimate 2.0 (компиляция классических хитов карибской четвёрки + сборник новых ремиксов). Релизы попали в топ-чарты нескольких стран, включая Польшу, Южную Корею, Францию и Бельгию.
После этого новые кавер-версии "Barbra Streisand" в исполнении других артистов посыпались как из рога изобилия. Однако успеха Boney M. и DUCK SAUCE не удалось повторить никому.



Комментариев нет: